Goede voedingsgewoonten

Vooral de wijze waarop gegeten en gedronken wordt is van invloed op het gebit. In de praktijk komt het er voornamelijk op neer om het aantal tussendoortjes op een dag te beperken.

Het is slecht voor het gebit om over de hele dag verspreid steeds (kleine) beetjes te eten en/of te drinken. Bij kleine kinderen is het bijvoorbeeld slecht om gedurende de hele dag of nacht steeds kleine slokjes uit een zuigflesje of (tuit)beker te kunnen nemen. Zie voor meer informatie zuigflesjes en tuitbekers.

Belangrijk

De belangrijkste voorzorgsmaatregel voor een gezond gebit is om het aantal keren dat gegeten en gedronken wordt tot 7 keer per dag te beperken. Dit is inclusief de 3 hoofdmaaltijden.

Tussendoortjes op vaste momenten

Het is goed om een kind te wennen aan het geven van tussendoortjes op vaste momenten op de dag. Geef op die momenten ook liever wat te eten en te drinken tegelijk in plaats van ieder half uur iets apart.

Gewenning zoete smaken

Verder is het goed om een kind van jongs af aan niet teveel aan zoete smaken te wennen. Kies vaker tussendoortjes zonder suiker en voeg niet overal suiker aan toe. Een kind dat minder gewend raakt aan zoete smaken zal daar later minder behoefte aan hebben.

Dranken

Beperk het drinken van frisdranken (óók de light-varianten!), sportdrankjes, vruchtensappen en limonades en verdun ze eventueel met water. Laat kinderen eventueel met een rietje drinken en naspoelen met water. Geef deze dranken ieder geval zo veel mogelijk tijdens de 7 vaste eet- of drinkmomenten op een dag. Voorkom dat kinderen over de hele dag verspreid kleine slokjes van deze dranken kunnen nemen.

Tip

Water en thee (zonder fruitsmaakje en suiker) zijn wel veilig voor het gebit om de hele dag door te drinken!

Fruit eten

Geef een kind maximaal 2 keer per dag zuur fruit zoals: appels, sinaasappels, mandarijnen, bessen, kiwi's, druiven en bramen. Fruit is gezond en daarom en goed voor een kind om te eten. Echter te vaak op een dag gegeven kan het tanderosie veroorzaken.

Veilige tussendoortjes

Veilige tussendoortjes voor het gebit zijn:

soepstengels broodkorsten wit of bruin kadetje
stukje kaas rijstwafel komkommer
stukje worst

Chips zijn niet echt slecht voor het gebit maar bevatten meestal wel veel vet.

Poetsen na het eten

Het is goed om niet direct na het eten of drinken te poetsen. Door de suikers en zuren in de meeste voedingmiddelen wordt het glazuur direct na het eten een beetje zachter. Het glazuur kan hierdoor op dat moment makkelijker worden "weggepoetst". Dit zal niet in één keer gebeuren, maar door regelmatig vlak na het eten te poetsen kan tanderosie ontstaan of verergeren. Het is daarom aan te raden pas minimaal een half uur na het eten en/of drinken de tanden te poetsen.