Voedingsgewoonten en het melkgebit

De periode dat het melkgebit doorbreekt is bij kinderen tegelijkertijd een belangrijke periode voor de ontwikkeling van de smaakvorming en het (aan)leren van eet- en drinkgewoonten.

De belangrijkste regel voor het behoud van een gezond gebit is: Beperk het aantal keren dat er op een dag gegeten en gedronken wordt, tot maximaal 7 per dag, inclusief de 3 hoofdmaaltijden. Begin al vroeg met het verstandig omgaan met tussendoortjes.

Voedingsmiddelen met suiker

Veel voedingsmiddelen bevatten rijkelijk suikers en zuren die het gebit kunnen aantasten. Dit is ook het geval bij veel dagelijkse voedingsmiddelen waarvan je het niet direct verwacht. Ouders zijn zich niet altijd bewust dat bepaalde voedingsmiddelen slecht voor het gebit kunnen zijn en merken dit vaak te laat.

Tip

Op jonge leeftijd kunt u nog invloed hebben op de smaakvorming van een kind. Probeer kinderen niet teveel een voorkeur voor zoete smaken aan te leren. Voeg bijvoorbeeld niet overal suiker aan toe.

Zuigflesjes en tuitbekers

Geef baby's en kleine kinderen geen zuigflesje of drinkbeker waar de hele dag en (vooral) nacht op gesabbeld kan worden. Een aantal dranken, óók melk en vruchtensappen, kunnen in relatief korte tijd het gebit ernstig aantasten. Dit komt omdat deze dranken voordurend met het glazuur in aanraking komen als ze niet in 1 keer worden opgedronken. Zie ook zuigflescariës.

Tip

Alleen een zuigfles of (tuit)beker gevuld met water of thee (zonder suiker en fruitsmaakje) is veilig voor het gebit als er lang op gesabbeld wordt. Melk en karnemelk zijn ook relatief veilig voor het gebit, alleen niet in sabbelflesjes gegeven.

Overstappen op een tuitbeker

Stap zo snel mogelijk, in ieder geval rond de 9 maanden, over van de zuigfles naar een drinkbeker. De zuigbehoefte van een kind wordt rond die leeftijd minder en het kind is dan ook motorisch goed in staat om een beker te leren gebruiken. Oefen in het begin samen met het kind met een beker gevuld met een klein laagje water. Het beste is ook om zo snel mogelijk een beker zonder tuit te nemen. Een gewone beker wordt over het algemeen sneller leeg gedronken. Het is ook nog eens beter voor de ontwikkeling van de mondspieren.

Let er wel op dat een kind ook een gewone beker in korte tijd leeg drink